logo serwisu gitarra.pl
ikona youtube
GŁÓWNA PODSTAWY ZAAWANSOWANE SKALE WARSZTATY WIDEO DOWNLOAD




 Nuta - ikonaHistoria i uniwersalność gitary
Nuta - ikonaBudowy gitar
Nuta - ikonaAkcesoria gitarzysty
Nuta - ikonaRodzaje strun
Nuta - ikonaRozmiar gitary
Nuta - ikonaKupujemy gitarę
Nuta - ikonaKupujemy piec
Nuta - ikonaKupujemy efekt
Nuta - ikonaCzynności konserwacyjne

Nuta - ikonaPozycje do gry
Nuta - ikonaUkład ręki naciskającej struny
Nuta - ikonaUkład ręki uderzającej struny
Nuta - ikonaJak trzymać kostkę?
Nuta - ikonaSystemy strojeń
Nuta - ikonaStrojenie gitary
Nuta - ikonaZakładanie / Wymiana strun
Nuta - ikonaNapinanie gryfu

Nuta - ikonaĆwiczenia rozciągające
Nuta - ikonaJak czytać akordy?
Nuta - ikonaJak czytać tabulatury?
Nuta - ikonaTempo gry / Bicia
Nuta - ikonaTechniki gry palcami
Nuta - ikonaTechniki gry kostką
Nuta - ikonaTechniki zaawansowane
Nuta - ikonaRozpis dźwięków na gryfie
Nuta - ikonaTabela akordów
Nuta - ikonaZmiana akordów
Nuta - ikonaKapodaster
Nuta - ikonaGra z metronomem


strona główna > podstawy > techniki zaawansowane


TECHNIKI ZAAWANSOWANE



Hammer-on (h)



E1|-----------------------|
H2|-----------------------|
G3|---5h6---5h6---5h6-----|
D4|-----------------------|
A5|-----------------------|
E6|-----------------------|

Technika ta polega na tym, że uderzamy dźwięk, w tym przykładzie jest to piąty próg na strunie G, a potem bez uderzania w struny dociskamy mocno próg wyższy kolejnym palcem na tej samej strunie, czyli na progu szóstym.


Slide-up (/)



E1|-----------------------|
H2|-----------------------|
G3|---3/6----------3/6----|
D4|-----------------------|
A5|-----------------------|
E6|-----------------------|

Polega na tym, że uderzamy dźwięk, w przykładzie na progu 3 i przesuwamy palec na kolejny 6 próg, bez pociągania drugi raz struny. Podczas przesuwania palca nie odrywamy go od gryfu, dociskamy cały czas strunę.


Sidle-up #2



E1|-----------------------|
H2|-----------------------|
G3|-----------------------|
D4|----/9-----------/9----|
A5|-----------------------|
E6|-----------------------|

Slide w tym przykładzie jest wykonywany na strunie szóstej E, przesuwamy palec z nieokreślonego niżej progu do progu podanego w tabulaturze. W strunę uderzamy podczas przesuwania.


Slide-back (\)



E1|-----------------------|
H2|-----------------------|
G3|---6\4----6\4-----6\4--|
D4|-----------------------|
A5|-----------------------|
E6|-----------------------|

Jest to odwrotność Slide-up’a. uderzamy pierwszy dzwięk i zjeżdżamy do niższego bez używania ręki uderzającej struny. Tak samo podczas przesuwania, palca nie odrywamy go od gryfu, dociskamy cały czas strunę.


Slide-back #2



E1|-----------------------|
H2|-----------------------|
G3|-----------------------|
D4|-----------------------|
A5|-----------------------|
E6|----\3--------\3-------|

Slide w tym przykładzie jest wykonywany na strunie szóstej E, przesuwamy palec z nieokreślonego wyżej progu do progu podanego w tabulaturze. W strunę uderzamy podczas przesuwania.


Pull-of (p)



E1|-----------------------|
H2|-----------------------|
G3|---6p5----6p5----6p5---|
D4|-----------------------|
A5|-----------------------|
E6|-----------------------|

Kładziemy palec na 5 I 6 progu trzeciej struny i pociągamy strunę, ściągająć, palec z 6 progu taka by brzmiał dzwięk na 5 progu.


Bend (^ lub ton podany nad tabulaturą)



...........¼......¼ (lub: full, ½, 1½, 2)
E1|-------/------/-------|
H2|------/------/--------|
G3|----4/-----4/---------|
D4|----------------------|
A5|----------------------|
E6|----------------------|

Podciągamy strunę do określonej wysokości. W przykładzie przyciskamy 4 próg na strunie G, uderzamy w strunę i podciągamy ją o pół tonu wyżej. Oznaczenia: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.



E1|----------------------|
H2|----------------------|
G3|-----6^7------6^7-----|
D4|----------------------|
A5|----------------------|
E6|----------------------|

W przykładzie przyciskamy 6 próg na strunie G, uderzamy w strunę i podciągamy ją aż będzie brzmiała tak jak na 7 progu.


Bend and release



            ¼               ¼
            /\             /\
E1|-----/--\-------/--\--|
H2|----/----\-----/----\-|
G3|--4/------\--4/------\|
D4|----------------------|
A5|----------------------|
E6|----------------------|

Podciągnięcie struny do określonej wysokości i opuszczenie do wartości wejściowej. Oznaczenia: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.


Pre-bend and release



. . . . .full
. . . . .
|\
E1|-------|-\------------|
H2|-------|--\-----------|
G3|-------|---\----------|
D4|-------5----\---------|
A5|----------------------|
E6|----------------------|

Podonie jak band and release, tylko najpierw podciągamy strunę, dopiero wtedy uderzamy i następnie opuszczamy o odpowiednią wartość: 2 - dwa tony, full - cały ton, 1 1/2 - półtora tonu 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton.


Vibrato (~ lub ~,/\ nad tabulaturą)



E1|----------------------|
H2|----------------------|
G3|-----------6~~~~~-----|
D4|----------------------|
A5|----------------------|
E6|----------------------|

Vibrato to podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na danym progu, w tym przypadu na progu 6. Technika ta jest oznaczana znakiem ~ za cyfrą oznaczającą próg. Czasami tą technikę oznacza się nad tabulaturą:


.......~~~~~~
E1|----------------------|
H2|----------------------|
G3|-----6----------------|
D4|----------------------|
A5|----------------------|
E6|----------------------|

Lub

......../\/\/\
E1|----------------------|
H2|----------------------|
G3|-----6----------------|
D4|----------------------|
A5|----------------------|
E6|----------------------|


Muffled string (x)



E1|----------------------|
H2|----------------------|
G3|-----x---x---x--------|
D4|-----x---x---x--------|
A5|-----x---x---x--------|
E6|-----x---x---x--------|

W przykładzie palce lewej ręki kładziemy na czterech strunach G, D, A, E w dowolnym miejscu na gryfie. Nie dociskamy strun do progów jedynie lekko przykrywamy. Uderzamy w struny. Wydobywamy wtedy twardy dźwięk.


Palm muting (PM)



..PM...................
E1|----------------------|
H2|----------------------|
G3|-6-6---6-6---6-6------|
D4|-----7-----7-----7----|
A5|----------------------|
E6|----------------------|

Rękę uderzającą trzymamy blisko mostka tłumiąc struny i uderzając kostką. W przykładzie palec na strunie G - 6 próg, struna D – 7 próg.


Tapping (t)




E1|-----------------------|
H2|-----------------------|
G3|-6t12-----6t12----6t12-|
D4|-----------------------|
A5|-----------------------|
E6|-----------------------|

Po wydobyciu dzwięku na 6 progu struny G, palcem ręki uderzającej struny, uderzamy w gryf na 12 progu tej samej struny.


Natural harmonic



......Harm. Harm. Harm.
E1|-----------------------|
H2|-----------------------|
G3|-----------------------|
D4|-----------------------|
A5|-----------------------|
E6|-----5----7------12----|

Natura harmonic - kładziemy palec ręki na strunie, ale nie dociskamy i pociągamy za strunę, wydobyty dzwięk to tak zwany flażolet, flażolety naturalne uzyskuje się poprzez delikatnie przyłożenie palca na 5, 7 i 12 progu każdej struny.



Kontakt Polityka prywatności Mapa strony Linki O mnie
eye2k © 2014