Efekt gitarowy to urządzenie, które przetwarza i modyfikuje dźwięk gitary elektrycznej.
Jeżeli dopiero zaczynamy naukę i nie wiemy co konkretnie będziemy grać, to polecam takie urządzenie. W Internecie można znaleźć przeróżne multiefekty,
które zawierają w sobie bardzo wiele typów efektów, z których napewno wybierzemy coś dla siebie:)
Multiefekt Digitech i Zoom GFX
Dla zaawansowanych gitarzystów którzy już się trochę nagrali i używają tylko kilka efektów takich jak: overdrive, distortion, flanger, chorus, reverb
polecam dać sobie spokój z multiefektami, zainwestować w coś konkretnego bez zbędnych ulepszeń. Jeśli chodzi o efekty dla nich, to nic nie zastąpi oddzielnych kostek.
Opis najbardziej znanych efektów:
Distortion/overdrive/fuzz - generuje dźwięk przesterowany w wyniku ścinania wierzchołków sygnału elektrycznego. To jeden z najbardziej znanych i najczęściej używanych efektów gitarowych. Przeważnie wykonuje się na nim ostre solówki, a w metalu stosowany jest też do gitary rytmicznej.
Przykład Distortion
Przykład Overdrive
Przykład Fuzz
Compressor/limiter - poziom sygnału na wejściu jest zwiększany w miejscach gdzie jest niski, a zmniejszany w miejscach gdzie jest wysoki. Jest to kompresja dynamiki, czyli zawężanie zakresu dynamicznego instrumentu. Dzięki temu dźwięk wychodzący jest długi i nie ma żadnych zakłóceń.
Delay - polega na powtarzaniu dźwięku w czasie od kilkudziesięciu milisekund do kilku sekund. Czas i ilość powtórzeń zależy od ustawień efektu. Efekt może być zakończony wyciszeniem (fade out) albo powtarzać się X razy (loop).
Przykład Delay
Reverb - (pogłos) efekt symulujący pogłos charakterystyczny dla dużych hal i pomieszczeń. Tworzony przy pomocy sprężyn pogłosowych, elektronicznie: analogowo lub cyfrowo, poprzez powtarzanie efektu Delay.
Przykład Reverb
Chorus - (chór) na sygnał wchodzący jest nakładany sygnał zmodulowany i opóźniony ok 20 milisekund, co daje efekt brzmienia chóru.
Przykład Chorus
Flanger – podobnie jak chorus, z tym, że czas opóźnienia sygnału jest zmniejszony do ok. 5ms, a także wykorzystany jest efekt sprzężenia zwrotnego, gdzie część sygnału wejściowego przechodzi na sygnał wyjściowy.
Przykład Flanger
Pitch Shifter - (harmonizer) przy pomocy tego efektu do dźwięku pierwotnego możliwe jest dodanie drugiego dźwięku oddalonego o zdefiniowany przez użytkownika interwał, np o tercję wielką, oktawę lub dwie oktawy.
Przykład Pitch
Wah-wah - (kaczka) podłogowy efekt gitarowy, pozwalający na poszerzenie lub zawężenie konkretnego pasma częstotliwości w czasie grania, kiedy mamy zajęte ręce.
Mimo że każdy efekt wah-wah działa tak samo to różnią się one od siebie brzmieniem.
Automatyczne wah-wah (Auto-wah) w formie kostki nie posiadają pedału do kontroli, większość parametrów, jak np. czułość na dynamikę gry jest ustawiana pokrętłami.
Funkcja auto jest spotykany również w multiefektach.