strona główna >
podstawy > kupujemy gitarę
ZAKUP GITARY
Jaką kupić i uniknąć niemiłych niespodzianek?
Wybór gitary, to tak jak wybór butów. Nikt nie powie Ci, w których butach tobie będzie najwygodniej, a takie za 50 zł. starczą na pół roku.
Najlepiej zapytać się o radę doświadczonego gitarzysty, który będzie wiedział, jaką gitarę dobrać dla początkującego. Staraj się nie oszczędzać na czasie podczas zakupu gitary. Pójdź do kilku sklepów, zapytaj się sprzedawców i dobrze przeanalizuj to, co mówią, ale nie sugeruj się wszystkim. Przede wszystkim Ty sam, lub osoba pomagająca Ci w kupnie gitary powinna posłuchać jak dany instrument gra. Jest kilka ważnych rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę, zapytać lub usłyszeć.
- Pudło rezonansowe – sprawdzamy czy nie ma żadnych pęknięć, czy nic się nie rozkleja i czy słoje na pudle są ułożone symetrycznie do osi gitary.
- Gryf – należy sprawdzić czy słoje drewna na gryfie i podstrunnicy są idealnie równoległe do gryfu i czy gryf ma prawidłową krzywiznę, co można sprawdzić tylko dociskając strunę basową E na pierwszym progu i w miejscu gdzie gryf połączony jest z pudłem. W połowie tej odległości, między podstrunnicą a struną powinno być ok. 0.7 mm. odległości. Dla strun wiolinowych (trzy cienkie) odległość ta powinna być mniejsza.
- Menzura – sprawdzamy czy jest prawidłowa uderzając flażoletem na 12 progu i normalnie na 12 progu. Albo porównujemy strunę pustą z 12 progiem. Jeżeli oba dźwięki są takie same to wszystko ok.
- Cutaway - jest to wcięcie w pudle rezonansowym ułatwiające dostęp do wyższych dźwięków na gryfie. Cutaway obniża trochę jakość brzmienia instrumentu, lecz nie powinniśmy brać tego pod uwagę, ponieważ jest to słyszalne tylko w bardzo drogich gitarach. Gitara z wcięciem kosztuje przeważnie więcej niż bez wcięcia.
- Progi i strój gitary – sprawdzamy każdą strunę na wszystkich progach, czy nie uderzają o progi i nie brzęczą. Gitara powinna brzmieć dźwięcznie i melodyjnie nie powinna być stłumiona. Każda struna powinna być dobrze słyszalna, ale nie powinna huczeć. Te same dźwięki w różnych miejscach na gryfie powinny brzmieć tak samo dobrze. Progi nie mogą mieć ostrych krawędzi ponieważ często będą nam pękać struny.
- Szerokość gryfu – szerokość przy główce gitary. Gitary akustyczne mają węższe gryfy niż gitary klasyczne. Modele o szerokości 42 mm są najpopularniejsze i dobre do grania rytmicznego, do grania solowego lub grania akompaniamentów wykorzystuje się gryfy o szerokości 44 mm i większe.
Kupujemy gitarę elektryczną.
Co warto wiedzieć przed zakupem gitary
Na rynku można znaleźć wiele modeli gitar elektrycznych, które różnią się jakością drewna, materiałem, wykonaniem, elektroniką. Większość gitarzystów powiada, że tańsze gitary to gorsze gitary, a droższe - lepsze. I to się zgadza, bo tańsze gitary są robione masowo, wszystkie elementy są produkowane maszynowo, a dobre gitary są robione ręcznie z dokładną starannością. Oczywiście od pewnego pułapu cenowego płacimy już tylko za markę, limitowaną edycję lub oryginalne wykończenie. Dlatego duża ilość doświadczonych gitarzystów szuka instrumentów wyprodukowanych kilkadziesiąt lat temu, kiedy jakość wykonania była dużo lepsza i cena nie za wysoka.
Nie znaczy to jednak, że wśród tańszych gitar nie można znaleźć dobrej gitary. Po prostu kupując tańszą gitarę jest szansa, że trafi się dobry instrument, a kupując droższą prawdopodobieństwo jest większe. Trzeba zwrócić uwagę na kilka rzeczy, takie jak: wykonanie korpusu, gryfu, elektronikę, mechanikę mostka, kluczy. W budowie bardzo dobrych gitar zwraca się nawet uwagę na takie rzeczy jak układ słojów w drewnie, gdzie w tańszych, przy produkcji masowej się na to nie patrzy, albo rozdziela się czyste deski na gitary lakierowane, a te z sękami i przebarwieniami się maluje.
Jeśli chcesz kupić gitarę to najpierw ją wypróbuj. Każda gitara brzmi inaczej, nawet gitary tego samego modelu. Dlatego ważne jest, abyśmy zagrali i przetestowali własnoręcznie kilka, a nawet kilkanaście modeli i porównali. Ta gitara ma nam odpowiadać, ponieważ to my spędzimy przy niej bardzo dużo czasu w przyszłości.
Rzeczy, na które należy zwrócić uwagę to:
- Gryf – sprawdzamy profil gryfu, jeżeli widać wyraźnie, że skręca to lepiej zostawić taką gitarę, wklęsłość powinna być minimalna, co ustawia się przy pomocy pręta napinającego. Wklęsłość gryfu sprawdzamy przyciskając strunę na progu pierwszym i w miejscu w którym gryf jest połączony z korpusem, pośrodku tej odległości struna minimalnie powinna być nad podstrunnicą.
- Korpus – sprawdzamy czy nie ma żadnych pęknięć i ubytków.
- Klucze - powinny płynnie poluźniać i napinać struny, nie może być żadnych przeskoków.
- Mostek – jeżeli jest to ruchomy mostek sprawdzamy czy płynnie pracuje.
- Progi – muszą być dobrze nabite i łagodnie oszlifowane tak aby nie rwać na nich strun, ani nie kaleczyć palców.
- Elektronika
- Przystawki - po podłączeniu gitary do pieca sprawdzamy czy na wszystkich pozycjach przełącznika odzywają się przystawki i czy głośność na poszczególnych pozycjach jest jednolita.
- Potencjometry – dwa do barwy dźwięku (wysokie i niskie), a trzeci do regulacji głośności. Sprawdzamy czy nie mają trzasków podczas kręcenia.
- Gniazdo wyjścia – sprawdzamy czy dobrze styka i nie ma przerw w dźwięku podczas lekkiego poruszania gitarą.
Kupujemy gitarę klasyczną
Wskazówki i porady
Jeżeli chcesz grać muzykę klasyczną dobrym wyborem będzie zakup gitary klasycznej. Jeśli interesuje cię flamenco - powinieneś rozejrzeć się za gitarą flamenco, różniącą się kilkoma szczegółami od gitary klasycznej. Gitara flamenco jest nieco mniejsza od gitary klasycznej, wykonana z innych gatunków drewna, co daje jaśniejszy i bardziej donośny dźwięk. Struny położone są bliżej gryfu, przez co lepiej i szybciej możemy operować na gryfie.
Jeśli nie wiesz do końca czy wybrać gitarę akustyczną czy klasyczną, uniwersalnym wyjściem będzie wybór gitary klasycznej.
Rzeczy, na jakie trzeba zwrócić uwagę przy zakupie gitary klasycznej to:
- Z czego gitara jest zrobiona - jakie rodzaju drewno zostało wykorzystane do stworzenia poszczególnych części gitary, jak jest struktura słojów, czy nigdzie nie widać kleju, czy lakier jest dobrze nałożony.
- Płyta wierzchnia - powinna być zrobiona z litego drewna (świerk, sosna, cedr) a nie ze sklejki,
- Płyta spodnia i boki - robione są z drzewa liściastego (palisander brazylijski, mahoń, klon).
- Gryf – prosty i solidnie przymocowany do pudła gitary, podstrunnica zrobiona z palisandru lub hebanu.
- Progi – muszą być dobrze nabite bez żadnych szpar i ostrych krawędzi, muszą się kończyć razem z podstrunnicą, gitara musi stroić na każdym progu, początkujący gitarzysta nie będzie słyszał wszystkiego, dlatego tak jak pisałem, najlepiej poprosić o pomoc kogoś doświadczonego. Z biegiem czasu sami zaczniemy skupiać się na brzmieniu instrumentu i zdobędziemy doświadczenie.
- Cataway - Jeśli zamierzamy grać na najwyższych progach zastanów się nad gitarą z wcięciem, umożliwiającym łatwy dostęp do wyższych progów.
- Markery – bardzo przydatne do szybkiego określenia pozycji na gryfie
- Mostek - solidnie przytwierdzony do płyty gitary na całej swej długości. Nie może być tak, że widać klej albo co lepsza szpary.
- Podstawek – zrobiony z kości słoniowej lub z tworzywa sztucznego, dobrze wyprofilowany. Struny wiolinowe powinny spoczywać nieco niżej od strun basowych.
- Siodełko - zrobione z kości słoniowej lub z tworzywa sztucznego, nie może być niskie lub mieć głębokich wyżłobień na struny, gdyż będzie to powodować brzęczenie strun.
- Struny, nie powinny być ani za nisko, ani za wysoko. Im struny położone są bliżej gryfu tym dociskanie strun jest łatwiejsze, ale trzeba sprawdzić czy przy biciu nie obijają się o progi i nie brzęczą. Odległość między strunami, a podstrunnicą na XII progu powinna wynosić ok 5mm
- Klucze, stroiki – powinny chodzić płynnie, nie mogą mieć luzów, gdyż będą puszczać strój.
- Strój instrumentu – instrument powinien stroić na całej długości gryfu. Najczęściej porównujemy dźwięki na 12 progu z flażoletem na 12 progu.
- Wielkości gitar:
- powyżej 13 lat – gitara standardowa 4/4 (650mm),
- od 10 do 13 lat – 3/4 (590mm),
- od 7 do 10 lat - 1/2
- do 7 lat - 1/4