strona główna >
zaawansowane > trójdźwięki i przewroty
TRÓJDŹWIĘKI I ICH PRZEWROTY
Trójdźwięki – to najprostsze akordy, które składają się z trzech dźwięków nazywanych: prymą (od niej pochodzi nazwa akordu), tercją i kwintą.
Trójdźwięk budujemy z tercji, które różnią się między sobą ich rozmieszczeniem:
- Tercja wielka i tercja mała daje trójdźwięk durowy,
- Tercja mała i tercja wielka daje trójdźwięk molowy,
- Dwie tercje małe dają trójdźwięk zmniejszony,
- Dwie tercje duże dają trójdźwięk zwiększony.
|
|
Przykłady budowania akordów - trójdźwięków:
D-moll
D---Dis---E---F---Fis---G---Gis---A---B---H---C---Cis---D
|-------------|-------------------|
D-------------F-------------------A
--<3 półtony>------<4półtony>
Od D do F – Tercja mała, odległość trzech półtonów
Od F do A – Tercja duża, odległość czterech półtonów
D-dur
D----Dis---E---F---Fis---G---Gis---A---B---H---C---Cis---D
|-------------------|--------------|
D------------------Fis-------------A
----<4półtony>--------<3półtony>
Od D do Fis – Tercja duża
Od Fis do A – Tercja mała
Oznaczenia trójdźwięków:
- T – (Tonika) trójdźwięk zbudowany na tonice – pierwszym stopniu gamy,
- S – (Subdominanta) trójdźwięk subdominantowy zbudowany na czwartym stopniu gamy,
- D – (Dominanta) trójdźwięk dominantowy zbudowany na piątym stopniu gamy.
Te trzy trójdźwięki toniczny, subdominantowy, dominantowy tworzą Triadę harmoniczną, czyli trzy podstawowe akordy w tonacji.
Trójdźwięki posiadają dwa rodzaje przewrotów:
- Sekstowy (pierwszego stopnia) – przenosimy najniższy składnik o oktawę wzwyż, albo dwa najwyższe składniki o oktawę w dół. Odległość od najwyższego do najniższego składnika w takim przekształconym akordzie wynosi sekstę.
- Kwartesekstowy (drugiego stopnia) – przenosimy dwa najniższe składniki o oktawę w górę lub najwyższy o oktawę w górę, lub najwyższy o oktawę w dół. Odległość od najniższego do dwóch najwyższych składników wynosi kwartę i sekstę.
Przewroty oznaczamy cyfrą najniższego składnika trójdźwięku, pod nazwą jego funkcji. Np. T3 S5.
Przykład #1:
*numery oznacząją palce, 1 - wskazujący, 2 - środkowy, 3 - serdeczny, 4 - mały.
Akord D-dur składa się z dźwięków: D, Fis, A
o E|---|-2-|---|---| Fis
o H|---|---|-3-|---| D
o G|---|-1-|---|---| A
o D|---|---|---|---| D
o A|---|---|---|---| A
x E|---|---|---|---|
Jeżeli strunę basową E dociśniemy na drugim progu (dźwięk Fis), to będzie to przewrót pierwszego stopnia D/Fis, dźwięk D przeskoczy na koniec co da w rezultacie Fis, A, D
o E|---|-3--|---|---| Fis
o H|---|----|-4-|---| D
o G|---|-2--|---|---| A
o D|---|----|---|---| D
o A|---|----|---|---| A
o E|---|1(T)|---|---| Fis
Przykład #2
Akord C-dur składa się z: C, E, G.(pominięta struna basowa E)
o E|---|---|---|---| E
o H|-1-|---|---|---| C
o G|---|---|---|---| G
o D|---|-2-|---|---| E
o A|---|---|-3-|---| C
x E|---|---|---|---|
Jeśli dźwięk C przerzucimy na koniec (kolejna oktawa), najniższym dźwiękiem akordu będzie dźwięk E, co w rezultacie da nam przewrót pierwszego stopnia: E, G, C.
Akord : C/E (przewrót pierwszego stopnia, grany ze struną E)
o E|---|---|---|---| E
o H|-1-|---|---|---| C
o G|---|---|---|---| G
o D|---|-2-|---|---| E
o A|---|---|-3-|---| C
o E|---|---|---|---| E
Jeżeli dociśniemy strunę E, na trzecim progu otrzymamy przewrót drugiego stopnia.
Akord : C/G (dodanie czwartego palca)
o E|---|---|---|---|
o H|-1-|---|---|---|
o G|---|---|---|---|
o D|---|-2-|---|---|
o A|---|---|-4-|---|
o E|---|---|-3-|---|