Koło kwintowe - układ w postaci okręgu, w którym przedstawione jest pokrewieństwo kwintowe tonacji w systemie dur i mol. Na obwodzie koła wypisane są kolejno, co kwintę czystą, występujące po sobie gamy według zwiększającej się liczby znaków przykluczowych. Wymyślił je Pitagoras w VI w. p.n.e., aby ułatwić muzykom życie :).
Kwinta to odległość między pięcioma kolejnymi stopniami skali muzycznej, tzn., że np. na kole dla gam durowych:
1. Patrząc w prawo od C, w każdej następnej gamie dochodzi dodatkowo jeden krzyżyk, G (#), D (##), A (###), E (####), H (#####), Fis (######), przy czym tonika gamy (czyli akord zbudowany na pierwszym stopniu gamy i nadający jednocześnie jej nazwę) jest dominantą (akord budowany na piątym stopniu) gamy wyjściowej. Czyli:
Więcej w sekcji Triada harmoniczna
Krzyżyki (#) zawsze dochodzą w tej samej kolejności: FIS, CIS, GIS, DIS, AIS, EIS, HIS. Więc trzeba wykuć to na blachę.
Jeśli wypiszemy gamy durowe we wszystkich tonacjach, to widać, że można je uporządkować według przybywania w nich znaków chromatycznych tj. krzyżyków, bemoli.
GAMA | DŹWIĘKI | ILOŚĆ | KRZYŻYKI |
C-DUR: | C D E F G A H C | brak | - |
G-DUR: | G A H C D E FIS G | 1 # | FIS |
D-DUR: | D E FIS G A H CIS D | 2 # | FIS, CIS |
A-DUR: | A H CIS D E FIS GIS A | 3 # | FIS, CIS, GIS |
E-DUR: | E FIS GIS A H CIS DIS E | 4 # | FIS, CIS, GIS, DIS |
H-DUR: | H CIS DIS E FIS GIS AIS H | 5 # | FIS, CIS, GIS, DIS, AIS |
FIS-DUR: | FIS GIS AIS H CIS DIS EIS FIS | 6 # | FIS, CIS, GIS, DIS, AIS, EIS |
CIS-DUR: | CIS DIS EIS FIS GIS AIS HIS CIS | 7 # | FIS, CIS, GIS, DIS, AIS, EIS, HIS |
2. W kierunku przeciwnym, na lewo, zwiększa się ilość bemoli o jeden, a tonika jest subdominantą gamy wyjściowej. Czyli:
Bemole także dochodzą w określonej i zawsze takiej samej kolejności: B, ES, AS, DES, GES, CES, FES.
Jeśli wypiszemy gamy durowe we wszystkich tonacjach, to je także można uporządkować według przybywania w nich znaków chromatycznych.
GAMA | DŹWIĘKI | ILOŚĆ | BEMOLE |
C-DUR: | C D E F G A H C | BRAK | - |
F-DUR: | F G A B C D E F | 1 b | B |
B-DUR: | B C D ES F G A B | 2 b | B, ES |
ES-DUR: | ES F G AS B C D ES | 3 b | B, ES, AS |
AS-DUR: | AS B C DES ES F G ES | 4 b | B, ES, AS, DES |
DES-DUR: | DES ES F GES AS B C DES | 5 b | B, ES, AS, DES, GES |
GES-DUR: | GES AS B CES DES ES F GES | 6 b | B, ES, AS, DES, GES, CES |
CES-DUR: | CES DES ES FES GES AS B CES | 7 b | B, ES, AS, DES, GES, CES, FES |
Analogicznie dla gam molowych w prawo kolejne dźwięki są oddalone o kwintę czystą, a w lewo o kwartę.
1. Patrząc w prawo od a, w każdej następnej gamie dochodzi dodatkowo jeden krzyżyk, e (#), h (##), fis (###), cis (####), przy czym tonika gamy (czyli akord zbudowany na pierwszym stopniu gamy i nadający jednocześnie jej nazwę) jest dominantą (akord budowany na piątym stopniu) gamy wyjściowej (poprzedniej). Czyli:
Krzyżyki, tak samo, w tej samej kolejności: fis, cis, gis, dis, ais, eis, his.
Wypiszmy gamy molowe we wszystkich tonacjach, i uporządkujmy według ilości znaków chromatycznych.
GAMA | DŹWIĘKI | ILOŚĆ | KRZYŻYKI |
a-mol: | a h c d e f g a | brak | - |
e-mol: | e fis g a h c d e | 1 # | fis |
h-mol: | h cis d e fis g a h | 2 # | fis, cis |
fis-mol: | fis gis a h cis d e fis | 3 # | fis, cis, gis |
cis-mol: | cis dis e fis gis a h cis | 4 # | fis, cis, gis, dis |
gis-mol: | gis ais h cis dis e fis gis | 5 # | fis, cis, gis, dis, ais |
dis-mol: | dis eis fis gis ais h cis dis | 6 # | fis, cis, gis, dis, ais, eis |
ais-mol: | ais his cis dis eis fis gis ais | 7 # | fis, cis, gis, dis, ais, eis, his |
2. W kierunku przeciwnym, tj. na lewo, zwiększa się ilość bemoli o jeden, a tonika jest subdominantą gamy wyjściowej, czyli:
Bemole w gamach molowych także dochodzą w określonej i zawsze takiej samej kolejności: be, es, as, des, ges, ces, fes.
Jeśli wypiszemy wszystkie gamy molowe, uporządkujmy je według przybywania w nich znaków chromatycznych, zobaczymy zaleźność.
a-mol: | a h c d e f g a | brak | - |
d-mol: | d e f g a b c d | 1 b | b |
g-mol: | g a b c d es f g | 2 b | b, es |
c-mol: | c d es f g as b c | 3 b | b, es, as |
f-mol: | f g as b c des es f | 4 b | b, es, as, des |
b-mol: | b c des es f ges as b | 5 b | b, es, as, des, ges |
es-mol: | es f ges as b ces des es | 6 b | b, es, as, des, ges, ces |
as-mol: | as b ces des es fes ges as | 7 b | b, es, as, des, ges, ces, fes |
Koło dla gam molowych i durowych