strona główna >
zaawansowane > flażolety
FLAŻOLETY
Struna gitarowa wytwarza falę stojącą, czyli drgania ośrodka. Miejsce gdzie amplituda drgania osiąga maksimum nazywane jest strzałką, a amplituda zerowa węzłem. Podczas wydobywania dźwięku na pustej strunie lub na jakimś progu mamy zawsze jedną strzałkę i dwa węzły – na siodełku i strunniku lub w miejscu dociśnięcia struny.

Flażolet jest to sposób wydobywania dźwięku z gitary za pomocą odpowiedniej techniki. Polega na tym, że jeden alikwot dominuje nad innymi. Zmuszamy wtedy strunę do gry z wyższą częstotliwością poprzez zwiększenie liczby węzłów i strzałek. Każdy dźwięk zbudowany jest z 16 alikwotów. Pierwszy alikwot zawsze nosi nazwę tonu podstawowego. Podczas gry każdy alikwot jest wykonywany równocześnie w tym samym czasie z alikwotami wyższymi. Taki szereg częstotliwości posiada nazwę szeregu harmonicznego. Aby flażolet brzmiał czysto najpierw uderzamy strunę, a potem szybko ją tłumimy. Ważne jest aby znaleźć odpowiednie punkty na strunie, które będą węzłem jednego z alikwotów.

Flażolety możemy podzielić na:
- Naturalne – wydobywane na pustych strunach, polega na lekkim dotykaniu struny palcem i puszczeniu jej natychmiast po uderzeniu struny. Miejsca gdzie występują flażolety naturalne pokazane są na tabulaturach poniżej.
E1|-12----------------------------12----12--|
H2|----12----------------------12-------12--|
G3|-------12----------------12----------12--|
D4|----------12----------12-------------12--|
A5|-------------12----12----------------12--|
E6|----------------12-------------------12--|
E1|-7----------------------------7----7-----|
H2|----7----------------------7-------7-----|
G3|-------7----------------7----------7-----|
D4|----------7----------7-------------7-----|
A5|-------------7-----7---------------7-----|
E6|----------------7------------------7-----|
E1|-5----------------------------5----5-----|
H2|----5----------------------5-------5-----|
G3|-------5----------------5----------5-----|
D4|----------5----------5-------------5-----|
A5|-------------5-----5---------------5-----|
E6|----------------5------------------5-----|
E1|-4----------------------------4----4-----|
H2|----4----------------------4-------4-----|
G3|-------4----------------4----------4-----|
D4|----------4----------4-------------4-----|
A5|-------------4-----4---------------4-----|
E6|----------------4------------------4-----|
- Sztuczne - można je wykonywać grając palcami lub kostką. Powstają wtedy, gdy skrócimy strunę. Przy grze palcami flażolet sztuczny wygląda podobnie, jak naturalny. Jeżeli flażolety naturalne występują nad 4, 5, 7, 12 progiem to jeżeli strunę przyciśniemy na pierwszym progu to automatycznie przesuwamy te miejsca o jeden wyżej. Jest to trudna technika ponieważ, gdy gramy na pusto jedną ręką możemy dotykać struny, a drugą uderzać w struny. Natomiast po przesunięciu mamy do dyspozycji tylko jedną rękę, którą musimy pociągnąć i stłumić strunę jednocześnie. Wtedy palcem wskazującym dotykamy struny w odpowiednim miejscu, a innym palcem tej samej ręki pociągamy strunę i zabieramy palec wskazujący. Grając piórkiem na gitarze elektrycznej można wydobywać flażolety w inny sposób. Łapiemy wtedy kostkę tak, aby po wydobyciu dźwięku od razu stłumić strunę. Są to flażolety sztuczno-oktawowe, które najłatwiej wykonać kiedy przełączymy przetwornik na pozycje bridże z przesterem typu distortion. Wtedy też flażolety można wykonywać w miejscach bliżej mostka. Miejsca te zależą od wielu czynników dlatego trzeba je szukać w każdej gitarze.