logo serwisu gitarra.pl
ikona youtube
GŁÓWNA PODSTAWY ZAAWANSOWANE SKALE WARSZTATY WIDEO DOWNLOAD




 Nuta - ikonaGamy schromatyzowane
Nuta - ikonaGamy durowe
Nuta - ikonaGamy molowe
Nuta - ikonaInterwały
Nuta - ikonaKoła kwintowe
Nuta - ikonaTrójdzwięki i ich przewroty
Nuta - ikonaTriada harmoniczna
Nuta - ikonaAkordy septymowe
Nuta - ikonaAkordy nonowe
Nuta - ikonaFlażolety
Nuta - ikonaTabela symboli akordowych
Nuta - ikonaNauka gry z nut


strona główna > zaawansowane > triada harmoniczna


TRIADA HARMONICZNA






Triada harmoniczna - to trzy podstawowe akordy tonacji. Jej wykorzystanie to jeden ze sposobów harmonizowania utworów. (Harmonia - nauka o łączeniu akordów)

Przykład dla gamy D-dur
D--E--Fis--G--A--H--Cis--D (Gama durowa)

W przypadku gam durowych, wszystkie akordy triady są durowe
  1. Tonika - akord zbudowany na pierwszym stopniu gamy, czyli dla skali D-dur dźwięk D.

    D-dur = D Fis A

    D----Dis---E---F---Fis---G---Gis---A--B-H-C-Cis-D
    |------------------|--------------|
    D------------------Fis------------A
    ----<4półtony>--------<3półtony>

    Od D do Fis – Tercja duża
    Od Fis do A – Tercja mała




  2. Subdominanta - akord zudowany na czwartym stopniu gamy, czyli dla skali D-dur dźwięk G.

    G-dur = G H D

    G----Gis---A---B---H---C---Cis----D-Dis-E-F-Fis-G
    |------------------|--------------|
    G------------------H--------------D
    ----<4półtony>--------<3półtony>

    Od G do H – Tercja duża
    Od H do D – Tercja mała


  3. Dominanta - akord zbudowany na piątym stopniu gamy, dla skali D-dur dźwięk A. A-dur = A Cis E

    A---B----H---C---Cis---D---Dis---E--F-Fis-G-Gis-A
    |-----------------|--------------|
    A----------------Cis-------------E
    ----<4półtony>--------<3półtony>

    Od A do Cis – Tercja duża
    Od Cis do E – Tercja mała




Podsumowanie:
Triada harmoniczna w skali D-dur

Pierwszy stopień skali - Tonika D, Fis, A
Drugi stopień skali - Subdominanata G, H, D
Piąty stopień skali - Dominanata A, Cis, E


Podkreślone dźwięki na sklali chromatycznej znajdują sie w akordach triady.

D-Dis-E-F-Fis-G-Gis-A-B-H-C-Cis-D (Skala chromatyczna)

Można z łatwością zauważyć, że z podkreślone dźwięki to gama durowa D, czyli:



Dźwięki triady harmonicznej = Dźwięki skali


Powyższy przykład jest dla gamy durowej, dla gam molowych, tonika, subdominanta są molowe, a dominanta jest durowa. Gamy durowe można łączyć z pokrewnymi gamami molowymi. Pokrewieństwo polega na tym, że gama molowa jest zbudowana dokładnie z tych samych dźwięków co molowa. Przykład:


Gama durowa Gama molowa
D E Fis G A H Cis D H Cis D E Fis G A H
C D E F G A H C A H C D E F G A
E Fis Gis A H Cis Dis E Cis Dis E Fis Gis A H Cis


Z tabelki dokładnie widać, że gama molowa jest zbudowana na szóstym stopniu gamy durowej.



Kontakt Polityka prywatności Mapa strony Linki O mnie
eye2k © 2014