strona główna >
zaawansowane > nauka z nut
NAUKA GRY Z NUT - PODSTAWOWE INFORMACJE
Rodzaje nut:
- Cała nuta – nuta o najdłuższej, podstawowej wartości rytmicznej. Cała nuta dzieli się na dwie półnuty, cztery ćwierćnuty, osiem ósemek itp.
- Półnuta – jest to połowa całej nuty. Posiada ogonek skierowany w górę przy położeniu od drugiej nuty w dół, a dla nut położonych na trzeciej linii lub wyższej ogonek skierowany jest w dół. Tak samo jak cała nuta nie jest wypełniona w środku.
- Ćwierćnuta – jest to jedna czwarta całej nuty, półnuta jest złożona z dwóch ćwierćnut. Ogonek na takiej samej zasadzie jak półnuta, główka nuty jest pełna.
- Ósemka – czas trwania wynosi jedną ósmą całej nuty. Ogonek posiada jedną chorągiewkę skierowany na tej samej zasadzie co półnuta i ćwierćnuta, główka nuty jest pełna.
- Szesnastka – czas trwania wynosi jedną szesnastą całej nuty. Ogonek posiada dwie chorągiewki, skierowany na tej samej zasadzie co półnuta i ćwierćnuta, główka nuty jest pełna.
- Następne wartości mnożone są razy dwa (np. trzydziestka dwójka) i posiadają o jedną chorągiewkę więcej od poprzedniej (trzy).
Pauzy:
- Długość całej nuty,
- Długość półnuty,
- Długość ćwierćnuty,
- Długość ósemki,
- Długość szesnastki.
Przedłużenie czasu trwania dźwięku:
- Wydłużamy czas trwania o półnutę. Czas trwania długości nuty zwiększa się o połowę wartości nuty przy której stoi kropka. Czyli w tym przypadku będzie to dodatkowo pół nuta.
- Wydłużamy czas trwania dźwięku o ćwierćnutę. Połowa wartości przy której stoi kropka, czyli ćwierćnuta.
- Wydłużamy czas trwania dźwięku o ćwierćnutę i ósemkę. Połowa wartości przy której stoi kropka, czyli ćwierćnuta + połowa wartości określonej przez pierwszą kropkę, czyli ósemka.
- Wydłużamy czas trwania dźwięku o szesnastkę i trzydziestkędwójkę. Połowa wartości przy której stoi kropka, czyli szesnastka + połowa wartości określonej przez pierwszą kropkę, czyli trzydziestkadwójka.
- Wydłużamy czas trwania dźwięku o półnutę i ćwiartkę.
Znaki przy kluczu:
Oznaczenia dolnej cyfry: 1 – cała nuta, 2 – półnuta, 4 – ćwierćnuta, 8 – ósemka, 16 – szesnastka. Górna cyfra to ilość
dolnej cyfry, czyli:
- Dwie ćwiartki w jednym takcie, (takt jest oddzielany na pięciolini pionowymi kreskami)
- Trzy ćwiartki w jednym takcie,
- Cztery ćwiartki w jednym takcie,
- Cztery ósemki w jednym takcie,
- Sześć ósemek w jednym takcie.
Tempo:
Tempo podawane jest na początku utworu. Jest to albo włoska nazwa tempa, albo podana jest liczba ósemek na minutę.
Nazwa | Ilość uderzeń na minutę | Szybkość |
largo | 40 -59 | wolne |
lento | 60 - 65 | wolne |
adagio | 66 - 75 | wolne |
andante | 76 - 105 | umiarkowane |
moderato | 106 - 119 | umiarkowane |
allegro | 120 - 165 | szybkie |
presto | 166 - 200 | szybkie |
Znaki chromatyczne:
Znaki chromatyczne przykluczowe:
Są umieszczane na początku za kluczem wiolinowym i ustalają tonację utworu.
# - podwyższa wszystkie dźwięki na zaznaczonej lini lub między liniami o półton,
b – obniża dźwięki na lini lub między liniami o półton. Jeżeli nie ma żadnych znaków to utwór jest w tonacji C-dur, a-mol. Pozostałe tonacje na rysunku:
- Tonacja G-dur, e-mol
- Tonacja D-dur, h-mol
- Tonacja A-dur, fis-mol
- Tonacja E-dur, cis-mol
- Tonacja H-hur, gis-mol
- Tonacja Fis-dur, dis-mol
- Tonacja Cis-dur, dis-mol
- Tonacja F-dur, d-mol
- Tonacja B-dur, g-mol
- Tonacja Es-dur, c-mol
- Tonacja As-dur, f-mol
- Tonacja Des-dur, b-mol
- Tonacja Ges-dur, es-mol
- Tonacja Ces-dur, as-mol
Znaki chromatyczne przygodne:
Umieszcza się przed nutą i dotyczy wszystkich nut w danym takcie. # - podwyższa dźwięk o półton, b – obniża dźwięk o półton
- dźwięk a podwyższony o półton, czyli: ais. Następne dzwięki a w takcie mimo że przy nich nie będzie znaku # także będą podwyższone.
- dźwięk e obniżony o półton, czyli es. Następne dzwięki a w takcie mimo że przy nich nie będzie znaku b także będą obniżone
- Kasownik - kasuje działanie znaku chromatycznego. np. w przykładzie 2 dzwięk e jest obniżony, a gdyby po nim następny dźwięk e miał przed sobą kasownik to jest on już grany normalnie.
Belki:
- Sąsiadujące ze sobą ósemki można połączyć pojedynczą belką,
- Sąsiadujące szesnastki można połączyć podwójną belką, itd.
Nazwy dźwięków:
do | - | re | - | mi | fa | - | sol | - | la | - | si | do |
C | Cis/Des | D | Dis/Es | E/Fes | F | Fis/Ges | G | Gis/As | A | Ais/B | H/Ces | His/C |
Jeden dźwięk może mieć różne nazwy. Cis i des to te same dźwięki, cis to podwyższenie c, des to obniżenie d. E może mieć nazwę fes po obniżeniu f.
Dźwięki na gryfie:
Rozpis wszystkich dźwięków na gryfie:
Próg: Struna: | O | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
E |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
H |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
G |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|