logo serwisu gitarra.pl
ikona youtube
GŁÓWNA PODSTAWY ZAAWANSOWANE SKALE WARSZTATY WIDEO DOWNLOAD




 Nuta - ikonaKrótki wstęp
Nuta - ikonaImprowizacja, a systemy modalne
Nuta - ikonaJak zagrać solo?

Nuta - ikonaPentatonica durowa
Nuta - ikonaPentatonica molowa
Nuta - ikonaSkala jońska
Nuta - ikonaSkala dorycka
Nuta - ikonaSkala eolska
Nuta - ikonaSkala frygijska
Nuta - ikonaSkala lidyjska
Nuta - ikonaSkala miksolidyjska
Nuta - ikonaSkala lokrycka


strona główna > skale > improwizacja i system modalny


IMPROWIZACJA A SYSTEMY MODALNE


Improwizacja to tak naprawdę temat rzeka, jest dużo informacji do przyswojenia, dlatego pokrótce przedstawię sedno grania solówek. Najważniejsze pytanie jakie męczy wielu gitarzystów brzmi: Jak zagrać do danych akordów? Należy zrozumieć związki zachodzące pomiędzy akordami. Aby nie improwizować na ślepo i dobrze dopasować się do danego akompaniamentu koniecznością jest znajomość systemu modalnego, opartego na stałych strukturach dźwiękowych (C, D, E, F, G, A, H).

Przypomnę tylko, że notacje ogólnoświatowe nie używają litery H, czyli dźwięk o pół tonu niższy od C to B, a dźwięk dwa pół tony niższy od C to Bb/A#.

System Modalny opiera się na skali majorowej (durowej), siedmiostopniowej. Zaczniemy od gamy C: CDEFGAH, trójdźwięki wyjaśniałem w innej sekcji więc zacznę od czterodźwięków.

  1. Stwórzmy czterodźwięk przyjmując C za prymę i biorąc co drugi dźwięk ze skali (budowanie tercjowe). C D E F G A H C. Powstanie nam CEGH, są to interwały: C - pryma, E – tercja wielka, G – kwinta, H – septyma wielka.

    Czterodwięk z opisem interwałów - Cmaj7 (Cdur7+)

    W rezultacie otrzymujemy akord septymowy durowy: Cdur7+. Skala stworzona na I stopniu gamy durowej nosi nazwę skali jońskiej. Jeżeli znajdziemy te dźwięki na gryfie, weźmy pozycje akordu na 8 progu, będzie wyglądać to następująco:

    Akord Cmaj7 (Cdur7+) Akord Cmaj7 (Cdur7+) + dzwięki akordu/skali

    Przedłużając skalę otrzymamy pięciodźwięk, C D E F G A H C D = CEGHD = Cdur9+ (Cmaj9). Doszedł dźwięk D.
    Sześciodźwięk: C D E F G A H C D E F = CEGHDF = Cdur11. Doszedł dźwięk F.

    Akord Cmaj7 (Cdur7+) + czterodźwięk + d + f Akord Cmaj7 (Cdur7+) + czterodźwięk + d


    Siedmiodźwięk: C D E F G A H C D E F G A = CEGHDFA = Akord tercdecymowy – o największej liczbie składników.

    Akord Cmaj7 (Cdur7+) + czterodźwięk + d + f + a - skala jonskaJedna z pozycji skali jonskiej.


  2. Jeżeli stworzymy analogicznie czterodźwięk zaczynając od drugiego stopnia, przyjmując D za prymę otrzymamy dźwięki DFAC (interwały: pryma, tercja mała, kwinta, septyma mała). Powstał nam czterodźwięk septymowy molowy i jest nim dmol7. Skala zbudowana na II stopniu to skala dorycka.

    Czterodwięk z opisem interwałów - dmol7

    Analogicznie do powyższego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.

  3. Dźwięk E - stopień III, daje w rezultacie EGHD (E- pryma, G – tercja mała, H – kwinta, septyma mała). Jest to akord septymowy molowy emol7 – skala frygijska.

    Czterodwięk z opisem interwałów - emol7

    Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.

  4. Dźwięk F – stopień IV, daje FACE (F – pryma, A – tercja duża, C – kwinta, E – septyma duża) – akord Fdur7 – skala lidyjska.

    Czterodwięk z opisem interwałów - Fdur7

    Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.

  5. Dźwięk G – stopień V, daje co drugi dźwięk: GHDF (G – pryma, H – tercja duża, D – kwinta, F – septyma mała) powstaje akord septymowy durowy Gdur7 – skala miksolidyjska.

    Czterodwięk z opisem interwałów - Gdur7

    Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.

  6. Dźwięk A – stopień VI, daje ACEG (A – pryma, C – tercja mała, E – kwinta, G- septyma mała), powstaje akord septymowy molowy amol7 – skala eolska.

    Czterodwięk z opisem interwałów - amol7

    Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.

  7. Dźwięk H – stopień VII, daje HDFA (H – pryma, D – tercja mała, F – kwinta, A – septyma mała), powstaje akord bmol7b5 – skala lokrycka.

    Czterodwięk z opisem interwałów - bmol7b5

    Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.

Podsumowując powyższe czterodźwięki:

ST.AKORDDŹWIĘKISKALARODZAJ SKALI
4567
ICdur7+(Cmaj7)C E G HDFAjonskamajorseptymowa (durowa)
IIdmol7D F A CEGHdoryckamollseptymowa (molowa)
IIIemol7E G H DFACfrygijskamollseptymowa (molowa)
IVFdur7F A C EGHDlidyjskamajorseptymowa (durowa)
VGdur7G H D FACEmiksolidyjskamajorseptymowa (durowa)
VIamol7A C E GHDFeolskamollseptymowa (molowa)
VIIbmol7b5H D F ACEGlokryckapółzmniejszona


Spróbuj także rozpisać i zagrać dźwięki budowane w ten sposób na różnych stopnich gamy durowej o innej prymie. Poniżej znajduje się pomocna tabelka:


PEŁNA CHARAKTERYSTYKA SKAL MODALNYCH
SKALA
JońskaDoryckaFrygijskaLidyjskaMiksolidyjskaEolskaLokrycka
I
N
T
E
R
W
A
Ł
PrymaCzystaCzystaCzystaCzystaCzystaCzystaCzysta
SekundaWielkaWielkaMałaWielkaWielkaWielkaMała
TercjaWielkaMałaMałaWielkaWielkaMałaMała
KwartaCzystaCzystaCzystaZwiększonaCzystaCzystaCzysta
KwintaCzystaCzystaCzystaCzystaCzystaCzystaZmniejszona
SekstaWielkaWielkaMałaWielkaWielkaMałaMała
SeptymaWielkaMałaMałaWielkaMałaMałaMała
Kontakt Polityka prywatności Mapa strony Linki O mnie
eye2k © 2014