strona główna >
skale > improwizacja i system modalny
IMPROWIZACJA A SYSTEMY MODALNE
Improwizacja to tak naprawdę temat rzeka, jest dużo informacji do przyswojenia, dlatego pokrótce przedstawię sedno grania solówek. Najważniejsze pytanie jakie męczy wielu gitarzystów brzmi: Jak zagrać do danych akordów? Należy zrozumieć związki zachodzące pomiędzy akordami. Aby nie improwizować na ślepo i dobrze dopasować się do danego akompaniamentu koniecznością jest znajomość systemu modalnego, opartego na stałych strukturach dźwiękowych (C, D, E, F, G, A, H).
Przypomnę tylko, że notacje ogólnoświatowe nie używają litery H, czyli dźwięk o pół tonu niższy od C to B, a dźwięk dwa pół tony niższy od C to Bb/A#.
System Modalny opiera się na skali majorowej (durowej), siedmiostopniowej.
Zaczniemy od gamy C: CDEFGAH, trójdźwięki wyjaśniałem w innej sekcji więc zacznę od czterodźwięków.
- Stwórzmy czterodźwięk przyjmując C za prymę i biorąc co drugi dźwięk ze skali (budowanie tercjowe). C D E F G A H C. Powstanie nam CEGH, są to interwały: C - pryma, E – tercja wielka, G – kwinta, H – septyma wielka.
W rezultacie otrzymujemy akord septymowy durowy: Cdur7+. Skala stworzona na I stopniu gamy durowej nosi nazwę skali jońskiej. Jeżeli znajdziemy te dźwięki na gryfie, weźmy pozycje akordu na 8 progu, będzie wyglądać to następująco:
Przedłużając skalę otrzymamy pięciodźwięk, C D E F G A H C D = CEGHD = Cdur9+ (Cmaj9). Doszedł dźwięk D.
Sześciodźwięk: C D E F G A H C D E F = CEGHDF = Cdur11. Doszedł dźwięk F.

Siedmiodźwięk: C D E F G A H C D E F G A = CEGHDFA = Akord tercdecymowy – o największej liczbie składników.
Jedna z pozycji skali jonskiej.
- Jeżeli stworzymy analogicznie czterodźwięk zaczynając od drugiego stopnia, przyjmując D za prymę otrzymamy dźwięki DFAC (interwały: pryma, tercja mała, kwinta, septyma mała). Powstał nam czterodźwięk septymowy molowy i jest nim dmol7. Skala zbudowana na II stopniu to skala dorycka.

Analogicznie do powyższego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.
- Dźwięk E - stopień III, daje w rezultacie EGHD (E- pryma, G – tercja mała, H – kwinta, septyma mała). Jest to akord septymowy molowy emol7 – skala frygijska.

Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.
- Dźwięk F – stopień IV, daje FACE (F – pryma, A – tercja duża, C – kwinta, E – septyma duża) – akord Fdur7 – skala lidyjska.

Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.
- Dźwięk G – stopień V, daje co drugi dźwięk: GHDF (G – pryma, H – tercja duża, D – kwinta, F – septyma mała) powstaje akord septymowy durowy Gdur7 – skala miksolidyjska.

Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.
- Dźwięk A – stopień VI, daje ACEG (A – pryma, C – tercja mała, E – kwinta, G- septyma mała), powstaje akord septymowy molowy amol7 – skala eolska.

Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.
- Dźwięk H – stopień VII, daje HDFA (H – pryma, D – tercja mała, F – kwinta, A – septyma mała), powstaje akord bmol7b5 – skala lokrycka.

Analogicznie do pierwszego przykładu można tworzyć pięcio, sześcio i siedmiodźwięk.
Podsumowując powyższe czterodźwięki:
ST. | AKORD | DŹWIĘKI | SKALA | RODZAJ SKALI |
4 | 5 | 6 | 7 |
I | Cdur7+(Cmaj7) | C E G H | D | F | A | jonska | majorseptymowa (durowa) |
II | dmol7 | D F A C | E | G | H | dorycka | mollseptymowa (molowa) |
III | emol7 | E G H D | F | A | C | frygijska | mollseptymowa (molowa) |
IV | Fdur7 | F A C E | G | H | D | lidyjska | majorseptymowa (durowa) |
V | Gdur7 | G H D F | A | C | E | miksolidyjska | majorseptymowa (durowa) |
VI | amol7 | A C E G | H | D | F | eolska | mollseptymowa (molowa) |
VII | bmol7b5 | H D F A | C | E | G | lokrycka | półzmniejszona |
Spróbuj także rozpisać i zagrać dźwięki budowane w ten sposób na różnych stopnich gamy durowej o innej prymie. Poniżej znajduje się pomocna tabelka:
PEŁNA CHARAKTERYSTYKA SKAL MODALNYCH |
| SKALA |
Jońska | Dorycka | Frygijska | Lidyjska | Miksolidyjska | Eolska | Lokrycka |
I N T E R W A Ł | Pryma | Czysta | Czysta | Czysta | Czysta | Czysta | Czysta | Czysta |
Sekunda | Wielka | Wielka | Mała | Wielka | Wielka | Wielka | Mała |
Tercja | Wielka | Mała | Mała | Wielka | Wielka | Mała | Mała |
Kwarta | Czysta | Czysta | Czysta | Zwiększona | Czysta | Czysta | Czysta |
Kwinta | Czysta | Czysta | Czysta | Czysta | Czysta | Czysta | Zmniejszona |
Seksta | Wielka | Wielka | Mała | Wielka | Wielka | Mała | Mała |
Septyma | Wielka | Mała | Mała | Wielka | Mała | Mała | Mała |