Na początek polecam wykorzystanie pentatoniki. Jest to jedna z najprostszych skal muzycznych, używana często podczas improwizacji w muzyce popowej, rockowej, blusowej. Zbudowana jest z pięciu dźwięków i daje dużo możliwości.
Budowa pentatoniki molowej | |
---|---|
Interwał | Półton |
pryma czysta | |
tercja mała | 3 |
kwarta czysta | 2 |
kwinty czystej | 2 |
septymy małej | 3 |
Za dźwięk początkowy (prymę) można sobie wziąć dowolny z dwunastu dostępnych, a następnie tworzyć wg schematu. Podałem dwie możliwości, pierwsza to interwały w skali, a druga odległości pomiędzy poszczególnymi składowymi.
Pentatonikę mollową można stworzyć z gamy molowej, z której trzeba wyrzucić sekundę wielką i sekstę małą. Z gamy A-moll pentatonika mollowa A:
A (H wyrzucamy) C D E (F wyrzucamy) G.
Jeżeli zaznaczymy te dźwięki na gryfie, będzie to wyglądać tak:
Te wszystkie dźwięki możemy wykorzystywać do tworzenia solo dla akordu a-moll. Pamiętać tutaj należy o wykorzystaniu znanych technik artykulacyjnych: arrpegio, legato, staccato, bending, slide, tapping, hammer-on, pauzy itp. Jeżeli połączysz wszystko umiejętnie wyjdzie z tego fajne solo.
H,C,Cis,D,Dis,E,F,Fis,G,Gis,A,B - pentatonikę molową H tworzymy wg tabeli.
Pentatonika molowa H: H D E Fis A
Aby szybko znaleźć te dźwięki należy przesunąć diagram z pierwszego przykładu (pentatonika molowa A) do toniki H, jak to zrobić? napisałem o tym w sekcji: krótki wstęp.
Budowa pentatoniki durowej | |
---|---|
Interwał | Półton |
pryma czysta | |
sekunda wielka | 2 |
tercja wielka | 2 |
kwinta czysta | 3 |
seksta wielka | 2 |
Tak samo z gamy można zrobić pentatonikę. Pentatonika durowa to gama durowa, z usuniętą kwartą czystą i septymą wielką.
Na przykład z gamy E-dur:
E Fis Gis (A wyrzucamy) H Cis (Dis wyrzucamy)