Lekcje na FB ikona youtube

Nuta - ikonaHistoria i uniwersalność gitary
Nuta - ikonaBudowy gitar
Nuta - ikonaAkcesoria gitarzysty
Nuta - ikonaRodzaje strun
Nuta - ikonaRozmiar gitary
Nuta - ikonaKupujemy gitarę, piec, efekt
Nuta - ikonaCzynności konserwacyjne

Nuta - ikonaPozycje do gry
Nuta - ikonaUkład rąk i kostki
Nuta - ikonaSystemy strojeń
Nuta - ikonaStrojenie gitary
Nuta - ikonaZakładanie / Wymiana strun
Nuta - ikonaNapinanie gryfu

Nuta - ikonaĆwiczenia rozciągające
Nuta - ikonaJak czytać akordy i tabulatury?
Nuta - ikonaTempo gry / Bicia
Nuta - ikonaTechniki gry palcami i piórkiem
Nuta - ikonaTechniki zaawansowane
Nuta - ikonaRozpis dźwięków na gryfie
Nuta - ikonaTabela akordów
Nuta - ikonaZmiana akordów
Nuta - ikonaKapodaster
Nuta - ikonaGra z metronomem

Nuta - ikonaGamy durowe i molowe
Nuta - ikonaGamy schromatyzowane
Nuta - ikonaKoła kwintowe
Nuta - ikonaInterwały
Nuta - ikonaTrójdzwięki i ich przewroty
Nuta - ikonaTriada harmoniczna
Nuta - ikonaAkordy septymowe i nonowe
Nuta - ikonaFlażolety
Nuta - ikonaTabela symboli akordowych
Nuta - ikonaSkale - wstęp
Nuta - ikonaSolo i improwizacja
Nuta - ikonaNauka gry z nut

Nuta - ikonaSkala jońska
Nuta - ikonaSkala dorycka
Nuta - ikonaSkala eolska
Nuta - ikonaSkala frygijska
Nuta - ikonaSkala lidyjska
Nuta - ikonaSkala miksolidyjska
Nuta - ikonaSkala lokrycka
Nuta - ikonaPentatonica durowa
Nuta - ikonaPentatonica molowa

Nuta - ikonaLekcje gitarowe
Nuta - ikonaYoutube

Nuta - ikonaMateriały
Nuta - ikonaTabulatury





Akordy i tabulatury


Jak czytać diagramy akordów?

Diagram akordu to nic innego jak narysowany gryf gitary. Pokazane jest na nim, które palce należy umieścić na jakich progach i jakich strun należy użyć. Jeżeli opanujesz podstawy, będziesz w stanie nauczyć się dowolnego akordu.

Oznaczenia:


Akordy oznaczane małą literką to akordy molowe, a dużą to akordy durowe. Poniżej znajduje się kilka przykładów podstawowych akordów i chwytów barowych.


Kilka podstawowych akordów


Akord a-mol

Akord gitarowy a moll
Akord gitarowy amoll

Analogicznie do rysunku Umieszczamy trzy palce na gryfie, na strunie H na pierwszym progu palec wskazujący, na strunie G na drugim progu, palec serdeczny, na strunie D na drugim progu, palec środkowy. Obok reszty strun znajduje się O to znaczy, że biorą one udział w tym akordzie. Teraz uderzamy wszystkie sześć strun.

Struny starajmy się dociskać przed samym progiem. Im dalej progu tym większe prawdopodobieństwo, że struna nie będzie dobrze dociśnięta i usłyszymy brzęczenie.



Akord e-mol

Akord gitarowy e moll
Akord gitarowy emoll

Analogicznie do rysunku, na gryfie umieszczamy dwa palce. Na strunie D, na drugim progu - palec serdeczny. Na strunie A, też na drugim progu - palec środkowy. Pociągamy za wszystkie struny.



Akord D-dur

Akord gitarowy Ddur
Akord gitarowy D dur

Struna G, próg drugi - palec wskazujący, struna E (wiolinowa), drugi próg - palec środkowy, struna H, próg trzeci - palec serdeczny. Przy strunie basowej E znajduje się znak X, dlatego tej struny nie uderzamy.



Akord C-dur

Akord gitarowy Cdur
Akord gitarowy C dur

Struna H, próg pierwszy - palec wskazujący, struna D, próg drugi - palec środkowy, struna A, próg trzeci - palec serdeczny. Pociągamy za wszystkie struny.


Akord G-dur

Akord gitarowy Gdur
Akord gitarowy G dur

Struna A, próg drugi - palec wskazujący, struna basowa E, próg trzeci - palec środkowy, struna wiolinowa E, próg trzeci - palec serdeczny. Uderzamy wszystkie struny.







Chwyty barowe


Akord F-dur

Akord gitarowy Fdur
Akord gitarowy Fdur

Chwyty barowe są trudniejsze, ta pionowa kreska zakrywająca wszystkie struny oznacza, że palcem wskazującym dociskamy wszystkie struny do progu pierwszego, a potem strune G dociskamy palcem środkowym na progu drugim. Strunę A palcem serdecznym na progu trzecim, a strunę D palcem małym też na trzecim progu i pociągamy za wszystkie struny.


Akord E6sus4

Akord gitarowy Esus
Akord gitarowy E sus

W tym akordzie dociskamy palcem wskazującym na drugim progu struny E(wiolinowa), H, G, D. Palcem małym przyciskamy strunę E(wiolinową) na piątym progu. Struny A i E(basowa) nie uderzamy ponieważ przy nich znajduje się znak X.





Jak czytać tabulatury gitarowe?

Tabulatura to prosty sposób rozpisywania dźwięków na gryfie w postaci graficznej. Przedstawia sześć albo cztery (dla gitary basowej) struny, z informacją, na których należy przycisnąć strunę do progu, a czasami jakiej użyć techniki. Przy liniach najczęściej podane są nazwy strun. Niektóre utwory gra się na przestrojonej gitarze co przeważnie można wyczytać właśnie z opisanych strun tabulatury. Czytanie tabulatur jest znacznie łatwiejsze niż czytanie z nut. Ale w przeciwieństwie do nut są niedokładne i nie dowiemy się np: jaka jest dokładna długość brzmienia dźwięku, w jaki sposób piórkować, czy w górę, czy w dół.

Przykład:

E1--4--4--3--2--1—----------------
H2-----------------4--4--3--2--1--
G3---------------¬----------------
D4--------------------------------
A5--------------------------------
E6--------------------------------

Pierwsza linia od góry to struna wiolinowa E1 i kolejno w dół H2 G3 D4 A5 E6, czasami strunę H oznacza się jako B. W tej tabulaturze strunę pierwszą naciskamy na 4 progu i pociągamy 2 razy, potem na 3,2 i 1 progu, potem analogicznie na strunie drugiej, próg 4 dwa razy, 3, 2 i 1.





E1--4--3--2--1—-------------------
H2--4--3--2--1--------------------
G3---------------¬----------------
D4--------------------------------
A5--------------------------------
E6--------------------------------

Tutaj gramy na dwóch strunach na raz. Należy nacisnąć strunę pierwszą E1 i drugą H2 (B2) na progu 4 w tym samym czasie pociągnąć za struny, po ten na 3, 2 i 1 progu





E1--0----1----3----0----0---------
H2--1----3----0----0----1---------
G3--2----2----0----1----0---------
D4--2----0----0----2----2---------
A5--0----0----2----2----3---------
E6--0----0----3----0----0---------
...[1]..[2]..[3]..[4]..[5]

Tak przedstawiane są całe akordy, pierwszy to a-mol, drugi d-mol i kolejno g-gur, e-dur, c-dur. W pierwszym chwytamy drugą strunę na pierwszym progu, trzecią i czwartą strunę na drugim progu, cyfra 0 oznacza że szarpiemy na pusto. Gdyby było to przedstawione tak:



E1-------1--
H2--1----3--
G3--2----2--
D4--2-------
A5----------
E6----------
...[1]..[2]

To oznacza to, że chwytamy pierwszy akord a-mol, ale pociągamy tylko za struny H2, G3, D4, drugi d-mol i pociągamy E1, H2, G3.



Kontakt | Polityka prywatności | Mapa strony | Linki | O mnie | eye2k © 2013